Asiakas kertoo että roskapostia tulee läpi.
Kun asiakkaalla on oma palvelin, sallitaan smtp liikenne ainoastaan D-Fencen IP numeroista. Sallitut IP:t ja ohjeistus löytyvät PartnerAdminin käyttöohjeista. Tutustu myös palveluiden toimintakuvaukseen »
Muissa tapauksissa mennään a.o. mallin mukaisesti:
aa) Mitä spammiä läpi tulee (eli ettei kyse ole aiheettomista virheilmoituksista, jotka käyttäjät usein kokevat roskapostiksi) ja
ab) Mihin domainiin se tulee? (eli tuleeko roskaposti juuri suojattuun domainiin, eikä postilaatikkoon, johon postia tulee sekä D-Fence suojatun että toisen, suojaamattoman domainin kautta)?
ac) Bouncespam? »
Huom:
Samalla kannattaa tarkistaa, että postit eivät tule eteenpäinohjauksena asiakkaan toisesta, esim. yksityisestä osoitteesta. Tällaisessa tapauksessa torjuntajärjestelmä ei saa arvioitavakseen roskapostia sen lähettäjältä vaan validin sähköpostin oikealta lähettäjätaholta. Torjunnan kannalta ero on kriittinen.
ba) Palvelu on merkinnyt roskapostin SPAM + pistearvo – merkinnällä.
bb) Palvelu ei ole merkinnyt postia SPAM + pistearvo – merkinnällä.
c) Mistä se tulee (headerit, eli ettei postia ”vuoda” suodatuksen ohi)?
(( vuoto = headereissa ei mainintaa *.d-fence.fi – palvelimista)). Mistä headerit löytyvät? »
Mikäli posti ei tule D-Fence suojatun domainin ja D-Fencen torjuntapalvelimien välittämänä eivät palveluasetusten muutokset auta, koska posti ”vuotaa” sisään suodatuksen ohi.
Ongelman korjaaminen:
Jos posti tulee D-Fence torjunnan läpi, niin ongelma korjataan kiristämällä palveluasetuksia. Kiristyspyynnöt osoitteeseen info @ d-fence.fi ja sitten vaan kiristetään vaiheittain lisää. Koskaan ei estorajaa alle 5.000 arvon. Palveluiden säätäminen ainoastaan erityistapauksissa.
Spamsamplet voi lähettää melle, ohjeistus löytyy täältä »
Kohta A ongelmatapauksissa mahdollinen eteenpäinohjaus pitää poistaa tai kun kyseessä on suojaamattoman domainin kautta tuleva liikenne, on asiakkaan kaikki domainit asetettava torjunnan piiriin.
Kohta Ba tilanteessa kyseinen posti on saanut merkitsemiseen riittävän määrän spam- pisteitä mutta estoraja ei ole täyttynyt. Mikäli ongelma on merkittävä, voi palveluasetusten tiukentaminen olla paikallaan.
Kohta Bb tilanteessa kyseinen posti ei ole saanut merkitsemiseen tai estämiseen riittävää määrää spampisteitä. Mikäli ongelma on merkittävä, voi palveluasetusten tiukentaminen olla paikallaan.
Lisää taustaa asiaan »
Kohta C ongelmassa täytyy kääntyä sähköpostipalvelun tarjoajan puoleen, jotta he voisivat estää ohivuodon. Ohivuodon korjausohje ISP:lle »
Vuosien saatossa torjuntapalvelumme ovat osoittautuneet merkittävän varmatoimisiksi. Käytäntö on osoittanut että aina kun palvelutasoon on tullut asiakkaan näkökulmasta muutos, siihen on yleensä liittynyt joko yllä kuvatun kohta A:n tai kohta C:n kaltainen