Asiakas ottaa yhteyttä ja kertoo, että ”posti ei toimi” tms.

Näissä vika- ja häiriötilanteissa menetellään allaolevan toimintamallin mukaisesti:

  1. Lähetetään testimaili kohdeyritykselle ja jos posti lähti mutta vastaanottaja ei saanut sitä niin;
    1. jos ei tule virheilmoitusta, posti joko jää jostain syystä lähettävälle palvelimelle (exchange bugi?) tai menee kohdepostipalvelimelle kuitenkaan menemättä ”saapuneet” – laatikkoon.
    2. virheilmoituksen tullessa se kertoo millä palvelimella ja mikä vika on ja se on näin korjattavissa.
  2. Pyydetään D-Fenceä katsomaan/ katsotaan itse oman hallintaliittymän kautta, onko mx:t ohjattu D-Fencelle ja onko kohdepostipalvelin oikea. Posti ohjautuu palvelimen julkisen DNS-nimen mukaan, ei IP numeron.
  3. Tarkistetaan onko reititys (mx ohjaus) tehty ISP:n päässä oikein.
  4. Varmistetaan kohdepostipalvelimen ja asiakkaan mailiboksin toiminta, lisää konfiguroinneista täältä ». Samalla tarkistetaan, ettei vastaanottajalla ole sääntöjä jotka voisivat ohjata postin muualle kuin ”saapuneet” – laatikkoon.

Ylläolevilla toiminnoilla saadaan 99% tapauksissa syy selville ja vika korjattua heti.